۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

هشدار درباره احتمال اجرای حکم اعدام سهیل عربی

امیرسالار داوودی وکیل سهیل عربی می‌گوید: بازجویان بند دو الف سپاه این کاربر فیس‌بوک را مجبور به انجام مصاحبه ویدئویی کرده‌اند. بر اساس اطلاعات رسیده به «عدالت برای ایران»، سهیل عربی طی این مصاحبه برای ابراز ندامت، اعتراف به اتهامات وارده و تکرار موارد خواسته شده از سوی بازجویان تحت فشار بوده است. امیرسالار داوودی، وکیل سهیل عربی اظهار کرد که وکلای این پرونده از اینکه این مصاحبه کجا و چگونه استفاده خواهد شد، اطلاعی ندارند.


سهیل عربی، پدر یک دختر پنج ساله به دلیل انتشار مطالبی در فیس‌بوک به اعدام، حبس، شلاق و جریمه نقدی محکوم شده است.

عدالت برای ایران-۱ بهمن ۱۳۹۳: عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران از ارسال پرونده سهیل عربی به دیوان عالی کشور برای اعاده دادرسی خودداری می‌کند. امیرسالار داوودی وکیل وی با اعلام این خبر به عدالت برای ایران گفت: بازجویان بند دو الف سپاه این کاربر فیس‌بوک را مجبور به انجام مصاحبه ویدئویی کرده‌اند. بر اساس اطلاعات رسیده به عدالت برای ایران، سهیل عربی طی این مصاحبه برای ابراز ندامت، اعتراف به اتهامات وارده و تکرار موارد خواسته شده از سوی بازجویان تحت فشار بوده است. امیرسالار داوودی، وکیل سهیل عربی اظهار کرد که وکلای این پرونده از اینکه این مصاحبه کجا و چگونه استفاده خواهد شد، اطلاعی ندارند.



عدالت برای ایران هشدار می‌دهد که با اقدام خلاف قانون دادستان تهران در خودداری از ارسال پرونده به دیوان، هر لحظه امکان اجرای حکم اعدام سهیل عربی وجود دارد.

سهیل عربی، پدر یک دختر پنج ساله که دی ماه ۱۳۹۲با اعلام جرم قرارگاه ثارالله سپاه بازداشت شد، به دلیل انتشار مطالبی در فیس‌بوک به اعدام، حبس، شلاق و جریمه نقدی محکوم شده است. به تازگی شعبه ۳۴دیوان عالی کشور با درخواست وکلای وی مبنی بر بررسی مجدد این پرونده موافقت کرده بود.

وکیل سهیل عربی با اشاره به اینکه شعبه ۳۴دیوان عالی کشور، که برای اعاده دادرسی این پرونده تعیین شده، تاکنون دوبار درخواست ارسال پرونده را کرده، گفت: “دلیل این برخورد دادستانی تهران روشن نیست و نمی دانیم چه برنامه‌ای برای این پرونده دارند.”

در حالیکه مقامات قضایی و امنیتی به صورت شفاهی به خانواده سهیل عربی تضمین داده‌اند که او اعدام نخواهد شد، این زندانی سیاسی روز یکشنبه ۱۴دی ماه جاری به دلیل آنچه رسانه‌ای کردن پرونده اعلام شد، از بند ۳۵۰زندان اوین به سلول‌های انفرای بند دو الف سپاه منتقل شده بود.

سهیل عربی٬شهروند ۲۹ساله ایرانی تاکنون سه بار و در سه دادگاه متفاوت به دلیل محتوای مطالب صفحه فیس بوک خود و سایر صفحاتی که به همراه دیگران، ادمین آنها بوده، محاکمه شده است. شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان او را به دلیل توهین به پیامبر و امامان شیعه به اعدام، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب او را به دلیل توهین به رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس تعزیری و شعبه۱۰ دادگاه رسیدگی به جرائم کارکنان او را به دلیل توهین به مقامات به به پانصد هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرده‌اند.

تحقیقات عدالت برای ایران که بر مبنای بررسی دقیق احکام صادره، اخذ شهادت از وکلا، خانواده و سایر مطلعان پرونده و بررسی حقوقی سیر پرونده و انطباق آن با تعهدات بین‌ المللی جمهوری اسلامی انجام شده حاکی از آن است که در روند بازداشت، بازجویی و محاکمه سهیل عربی، موارد متعدد نقض جدی حقوق بشر به چشم می‌خورد. علاوه بر این، حتی قوانین ایران درباره حقوق شهروندی، قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی نیز در این پرونده به صراحت نادیده گرفته شده‌اند.

بازداشت بدون ارائه حکم دستگیری، محرومیت از حق تماس با خانواده، عدم دسترسی به وکیل و مشاور حقوقی، فشار و تهدید برای اقرار و اعتراف، نقض حق حیات و نقض حق آزادی بیان از جمله موارد نقض حقوق بشر در این پرونده است.

عدالت برای ایران، سیامک مدیرخراسانی، قاضی شعبه ۷۶دادگاه کیفری استان تهران؛علی رازینی،رئیس شعبه ۴۱دیوان عالی کشور؛ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵دادگاه انقلاب تهران؛ قاضی قطبی٬ سرپرست دادسرا و بازپرس شفیعی٬ رئیس شعبه ۱۲دادسرای فرهنگ و رسانه؛ عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران و ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران را در نقض حقوق بشر در پرونده سهیل عربی مسئول می‌داند و خواهان پاسخگو شدن آنها است. ابولقاسم صلواتی و عباس جعفری دولت آبادی، به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید شهروندان ایرانی داشته‌اند، در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند. عدالت برای ایران پیش از این پرونده نقض حقوق بشر علی رازینی، ابولقاسم صلواتی و عباس جعفری دولت آبادی را منتشر کرده است.

عدالت برای ایران پیش از این طی بیانیه‌ای خواستار لغو حکم اعدام و سایر محکومیت های سهیل عربی شده و گزارش تحلیلی از نقض حقوق بشر در این پرونده منتشر کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر