پیش از هر چیز لازم هست که قید کنم من کُرد نیستم، تا بحال هم متاسفانه امکان سفر به مناطق کرد نشین هیچ کشوری را هم نداشته ام ، اما چند روزی هست که ذهنم درگیر این مساله شده که چرا سر نخواستن مردم کرد دعواست؟!
بنظر من کرد ها یکی از اصیل ترین نژاد های بشری هستن. انسانهایی خون گرم و مهمان نواز. اما همانطور که همه نوع نژاد و اهلیتی خوب و بد دارد کردها هم خوب و بد دارند و این غیر قابل انکار است. اما مساله اصلی اینجاست که چرا کشورهایی که بخشی از آنها را کردها تشکیل می دهند مدام با این قشر از جامعه خود در حال ستیز و درگیری هستند. ایران ، عراق ، ترکیه و سوریه کشورهایی هستند که بخشی از جمعیت آنها را کردها تشکیل می دهند و این کشورها مرتب درگیریهای داخلی دارند. هیچکدام از این کشورها نه اجازه استقلال آنها را میدهند و نه کردها را در بازیهای سیاسی خود راه می دهند. سوالی که برای من ایجاد شده این است؛ واقعا چرا؟! من بدنبال مساله جدایی طلبی نبوده و نیستم، اما سوال اینجاست که چرا این کشورها که نمی خواهند بخشی از سرزمینشان را بخاطر جدایی کردها از دست بدهند، پس چرا آنها را در بازیهای سیاسی و اجتماعی خود راه نمی دهند؟! مگر این قشر از مردم کره زمین چه گناه یا مشکلی دارند؟ جز این است که آنها هم انسان هستند و برابر با دیگران؟!
دستت مریزاد
پاسخحذفزیاده خواهن واسه همین
پاسخحذفمیشه بگید چه زیاده خواهی ای دارن؟ این که صرفا بگی زیاده خواهن که جواب من نیست.
حذفگو نخور بچه کونی
حذفکس مادرتو خواستن ؟این که بخوان ازاد باشن زیاده خواهیه؟
حذفبا تشکر از نویسنده گرامی، این موضوع هم فراموش نشود که کسی که با دیگران ظالم باشد،با ملت خود هم ظالم خواهد بود.
پاسخحذفآذریها و عربها و بلوچها و پارسها و تیرههای دیگر چرا
پاسخحذفدر بازیهای سیاسی راه داده نمیشن !!!؟ شما به جای
جدایی فکنی تلاش در یکپارچه کردن همه تیرههای ایرانی
داشته باش نه اینکه دست رو تیره خاصی بذاری و بیشتر
باعث تحریک کردها بشی تا اینکه بخوای جدایی بندازی !!!
همه این دشواریهأی که سر راه همه مردم ایران هست یک
علت بیشتر نداره و اون هم دیکتاتوری عربی اسلامی آخوندها هست و بس !!!
به جای اندیشیدن به تیره خاصی در ایران ، در اندیشه همه تیرههای ایرانی
باشیم و ایران گرامیتر از جان !!!
من واقعا نمیدونم چرا خواننده های این مطلب اصلا دقت نکردند که من گفتم کردهای همه کشورها . اما متاسفانه همه زووم کردن روی ایران. خوب من هم تعصب ایرانی بودن رو دارم.کرد و عرب و بلوچ و گیلک و ترک و فارس و ... همه برای یک کشور به نام ایران هستند. مساله من چیز دیگه س. کرد زبانهای ایران عراق سوریه و ترکیه. این مشکل توی همه این کشورها کم و بیش هست.
حذفخواهش میکنم یکم فرامرزی تر مطلب رو بخونید. منظور من فقط ایران نیست. یکم عمیق بشید به موضوع خواهشا. من واقعا یادم نمیاد که حتی یک دوست کرد داشته باشم. هیچ دفاعی از جدایی طلبی نمی کنم. از کسی یا جایی پول نگرفتم که این مطلب رو بنویسم.
پاسخحذفکردهای زیادی را دیدم، اغلب بدون منطق و با تعصبهای خشک و قدیمی بوده اند. قانون و نظم را نمی پذیرند و حاضر نیستند حتی با همدیگر کنار بیایند. انسانهای ساده و مهربانی هستند، اما اگر تا به حال فقط کمی با منطق و عقلشان اقدام کرده بودند، همه چیز داشتند. محرومیت و بی سوادی هم این بی منطقی ها را تشدید می کند، که خدا را شکر در مناطق کرد نشین ایران، عراق، سوریه و ترکیه بیداد می کند.
پاسخحذفمخالفم . کردها بیسواد نیستند. اتفاقا حداقل در مورد هنر که من به اون علاقه مند هستم هنرمندان فراوونی از کردها توی ایران و جهان هستند.توی رشته آی تی هم آدمهای سرشناسی می شناسم. اما اینکه تمام تمرکز و امکانات توی شهرهای بزرگ توسط حکومت جمع شده خوب مسلم هست که شهرهای کوچیک محروم شدند و این مساله نشون میده مقصر شهرستان ها نیستند ، مقصر اصلی حکومت هستش.
حذفاز ل الفاظ شما پیداست که چقدر منطق دارید شاید برای شما ازادی حقوق بشر زبان مادر زیادی خواهی باشد ولی برای ما زندگی بدون ازادی بی معناست شما از کدام تعصب حرف میزنید شاید برای شما وطن پرستی با قانون گریزی یکی باشد ولی برای ما وطن یعنی همچیز اغای محترم که کردها را بیسواد ومحروم میخوانی این دولتهای سرکوبگر بودند که ما را بسوی فقر وبی سوادی سوق دادنند ولی فرموش نکنید کرد همیشه ملتی سرافرا مبارز وعدلت طلب بوده که تاریخش سرشار از قهرمانی وفداکاری برای رسیدن به ازادیست
پاسخحذفزبان یعنی ناسیونالیسم ، زبان یعنی ما و آنها . زبان یعنی جنگ و دشمنی پیوسته با یکدیگر . زبان یعنی افتخاری پوچ برای هیچ . و .و و و....
پاسخحذفما باید بجای طرفداری کردن از زبان و فرهنگی خاص ، برای یک زبان مشترک در جهان بکوشیم . فراموش نکنید که نیاکان ما در 70000 سال پیش بعد از مهاجرت از آفریقا هنوز سیاه پوست بودند و نه فرهنگی بمعنی تعریف امروز آن داشتند و نه زبان. آنها از طریق ایماو اشاره با هم تماس میگرفتند. زبان بتدریج بعد از این مهاجرت بوجود آمد.
به منطق شما ما باید اسم فامیل را هم حذف کنیم و فامیل جهانی داشته باشیم. باید حتی رقص و شعر و موسیقی منطقه ای را حذف کنیم.
حذفزبان یعنی حفظ فرهنگ یعنی موسیقی رقص و شعر و .... هندی زبان موسیقی هندی می آفریند نه انگلیسی زبان. زبان دستاورد بشری است وباید حفظ شود.
یک فارس زبان
زبان هر منطقه ای جزو میراث اون منطقه هست و باید حفظ بشه. اگر این حرف شما درست باشه الان کشورهای اروپایی باید همیدگرو تیکه تیکه کنن. چون هر کدومشون بدون مرز با زبان خودشون صحبت میکنن و هیچکس اجازه نداره بخاطر زبان کسی دیگری رو مورد انتقاد قرار بده. و اینکه اگر منطق شما صحیح باشه پس ما باید به اجداد به قول شما 70000 ساله خودمون برگردیم و با ایما و اشاره با هم حرف بزنیم یا مثلا روی دیوار کوچه و خیابون بیایم حرف هامون رو نقاشی کنیم ... اینکه نشد کار !!!
حذفمن نیز کرد نیستم اما چندین دوست داشته ام و اتفاقا دوستان من بسیار منطقی بوده اند. خواسته های کردها به حق و از اصول اولیه حقوق بشرهست. اتفاقا هرچه برآورده شدن آنها به تاخیر بیافتد خواسته هایشان طبیعتا رادیکال می شود. حداقل کاری که به عنوان یک ایرانی آرزومند یکپارچگی ایران می توانیم بکنیم همزبانی و همدلی با هموطنان خودمان است.
پاسخحذفلازم میدونم جمله ی بالای صفحه وبلاگم رو یکبار دیگه اینجا بنویسم: نظر دادن در این سایت کاملا آزاده، اما لطفا از نوشتن الفاظ رکیک و توهین به یکدیگر و دیدگاههای یکدیگر پرهیز کنید. این کار بدور از شخصیت شماست.
پاسخحذفجهان بنا به احتیاج بسوی یک زبانی شدن به پیش میرود . اگر چه این حرکت کند است اما اتفاق خواهد افتاد . با یک زبانی شدن نه نام ها تغیر پیدا خواهد کرد و نه فرهنگ ها از میان خواهند رفت بلکه یک فرهنگ غنی مشترک جهانی بوجود خواهد آمد که ما همه از آن سود خواهیم برد. فکر کنید بطور مثال همه مردم دنیا فارسی صحبت کنند و تمام دانش و ادبیات موجود جهان بفارسی باشد. آیا شما از این مسئله احساس خرسندی و راحتی نمیکردید. آیا دسترسی شما به شعر ، ادبیات و دانش بشری به میلیارد ها کتاب و دفتر نمیرسید ؟ همین احساس را امروز انگلیسی زبانها دارند که هر کجا که بروند احتیاجی به زبان دیگر ندارند و در گنجینه دانش و ادبیات خود از حافظ گرفته تا خیام و سعدی را ترجمه کرده و محفوظ دارند . چلوکباب ایرانی میخورند ، غذای مکزیکی و ایتالیائی صرف میکنند بدون آنکه کوچکترین تعصبی نسبت به فرهنگ ملی داشته باشند و یکی را بخاطر دیگری از دست بدهند . ما در خاورمیانه ناسیونالیست ترین مردم جهان هستیم در صورتیکه از لحاظ نژادی و فرهنگی در هم آمیخته ایم . این ناسیونالیسم پوچ تنها بخاطر اختلاف زبانی است و نه عامل دیگر. ما آنقدر فکرمان مشغول به این مسائل استقلال و تشکیل کشور های نو است که دیگر قادر نیستیم به پیشرفت، و داشتن یک زندگی راحت همچو اروپایی ها فکر کنیم . از نظر من همه مردم جهان حق دارند بزبان مادری خود صحبت کنند و تا آنجا که میتوانند کشور در کشور تشکیل دهند . اما آیا این راه حل درست مشکلات ما و مردم جهان در برابر مسائل مهم آینده همچو خشکسالی ، کمبود آب ، آلودگی محیط زیست ، کمبود مواد غذایی ، افزایش جمعیت ، است. اگر سنگ آسمانی بزمین ناذل نشود این کره حتما 4 میلیارد سال دیگر از بین خواهد رفت در آنزمان ها چند اتفاق مهم بوقوع خواهد پیوست . نخست ما از لحاظ دانش تکامل شبیه انسانهای امروزی نخواهیم بود. دوم سالهاست از این کره بکرات دیگر مهاجرت کرده ایم و سوم اینکه حتی اگر تعصب زبانی هم داشته باشیم باز زبانمان در درون خویش تغیر خواهد یافت بطوریکه زبان امروزمان برایمان کاملا ناشناخته خواهد بود.امروز نه فارس زبانها با فارسی سره قادر به فهم زبان اوستا یی هستند و نه بازماندگان نژاد دست نخورده وایکینگ در شمال اروپا میتوانند زبان گذشته نیاکان خود را
پاسخحذفبخشی از حرفهای شما صحیح هستش. اما در ابتدا باید بگم جواب سوال من نبود. دوم اینکه درسته زبان انگلیسی زبان اول دنیا هست، اما در اروپای بدون مرز و اتحادیه آنها هم زبان انگلیسی زبان رسیمی اتحادیه نیست. برخلاف واحد پولی یکسانی که دارند آنهم نه در همه کشورها زبان آنها مشترک نشده. به نظر من زبان مثل واحد پولی نیست. مردم روی واحد پولی خودشان آنقدر تعصب ندارن که روی زبانشان دارن. این تعصب هم خاص خاورمیانه نیست. و در ضمن اینکه دنیا اصلا رو به سوی تک زبانی نمی رود و اتفاقا رو به سوی زنده نگه داشتن زبانها و حتی لهجه ها می رود. بطور مثال شما کافیه نگاهی به تغییرات این چندسال در اینترنت داشته باشید. مثلا گوگل هر ساله زبانهای دیگری را امکانات خود اضافه میکند. یا ماکروسافت ویندوز خود را برای زبانهای مختلف دنیا ارائه میکند. یا مثلا کسی که کتابی می نویسد بعد از اینکه کتابش موفق شد یا خودش یا دیگران کتابش را به زبانهای دیگر ترجمه می کنند و کسی نمی گوید این کتاب من است بروید انگلیسی یاد بگیرید و بیایید کتاب من را بخوانید.
حذفهم میهن گرامی ح د ایرانی
پاسخحذفمرزهای اروپا بخاطر همگرائی بازرگانی و سرمایه گذاری بر روی یکدیگر باز شد و نه در هم آمیزی زبانی . اروپائیان بخاطر دین مسیحت دارای ارزش های فرهنگی بسیار مشترک با یکدیگر هستند . نوزائی فرهنگی در اروپا اتفاق افتاد و پیامد های آن در فالب های اندیشه و فلسفه نو و پیشرفت های شگفت انگیز علمی و فن آوری به سراسر جهان کشیده شد . صرف نظر از جنگ های کوچک ، اروپائیان آغاز گر دو جنگ بزرگ اول و دوم جهانی بوده و آنرا را پشت سر گذاشته اند . هر دو جنگ بخاطر توسعه طلبی ارضی ، فرهنگی و نژادی بوجود آمد . آنها زیان ناشی از این دو جنگ را چشیده اند و همچو مارگزیده از وقوع جنگ دیگر بشدت در هراسند و باین خاطر بعد از جنگ دوم دارای ارتش مشترک شده اند که کاملا وقوع جنگ را در این قاره مهار کرده است . اما رقابت های زبانی کماکان ادامه دارد بویژه در برابر نفوذ فرهنگ و زبان انگلیسی . در میان کشورهای اسکاندیناوی فنلاندی ها بشدت ناسیونالیست هستند و در مقابل آنها سوئدی تمایل و علاقه بسیاری بزبان انگلیسی و هنر و موزیک آن نشان میدهند . شما در این کشور میتوانید با زبان انگلیسی با همه صحبت کنید ، کار کنید بدون آنکه زبان سوئدی را فرا گیرید . برعکس سوئدیها ، نروژی ها و دانمارکی ها ، مردم آلمان و فرانسه بسیار بر زبان خود تعصب دارند و حتی حاظر نیستند بزبان انگلیسی بشما پاسخ دهند . ما نه به آن گذشته بی زبانی باز خواهیم گشت و نه اروپائی ها بخاطر زبان ، جنگ های نوئی را آغاز خواهند کرد . ما ایرانی ها مصرف کننده تمام فرهنگ های بومی و منطقه ای هستیم . از غذا گرفته تا موسیقی و رقص . پس چه چیز شما را از یک آذری ، کرد ، عرب ، ترکمن و بلوچ جدا میکند . آیا این فرهنگ است ؟ یا اینکه تنها زبان . آیا بخاطر این زبان نیست که زشت ترین دشنام ها را حواله یکدیگر میسازیم و حاظریم بخاطر آن جنگ و خون را بیاندازیم ؟ آیا زبان جز یک ابزار تماس و بیان احساسات نقش دیگری در زندگی انسان بازی میکند؟ اگر چنین است پس این تعصب زبانی بخاطر چیست؟ چون در تعصب خرد و منطق وجود ندارد.
من هم کرد نیستم . ولی دوستان کرد زیادی دارم . اتفاقا همشون انسانهای بسیار روشن و با تحصیلات بالا . من در این مورد باهاشون بحث های زیادی داشتم و با این دوست عزیز که گفت خواسته هاشون کاملا بر اساس منشور حقوق بشر هستش . ما باید سیاستی به خرج بدیم که از شهروند درجه چندم به یک شهروند ایرانی همتراز با بقیه اقوام تبدیل شوند .
پاسخحذفاجازه بدهید در مقابل این همه "من کرد نیستم"بگویم که من از کردستان ایران هستم. زبان مادریم کردی است. اما خواندن و نوشتن کردی را یاد نگرفتم. ممکن است بگویید استعدادت کم است. اما باور کنید اینطور نیست در سن ٣٥ سالگی رفتم و زبان آلمانی یاد گرفتم. ولی زبان کردی بلد نیستم بجز حرف زدن محاوره ای که در محیط زندگی یاد گرفتم. دلیل یاد نگرفتن من و میلیونها نفر مثل من ممنوع بودن تدریس این زبان در مدارس بوده است. حال سوال این است چرا تدریس یک زبان ممنوع باید باشد؟ من از دلایل دیگری فعلا صرف نظر میکنم. آیا همین که یاد گیری زبان مادری برای من نوعی ممنوع بوده جای سوال نیست؟ اگر هست پاسخ چیست؟ دوستان عزیز! این مشکل تنها به جمهوری اسلامی هم مربوط نیست دوران شاه و پدرش و دوران قبلتر هم این مشکل وجود داشته است. با تعصب ملی و ناسیونالیستی و نژادی کسی ممکن است دق دل خودش را خالی کند اما صورت مسله را نمیتوان پاک کرد. این یک ستم واقعی ظالمانه و سیاستی ماقبل مدرن است که شاهان ایران و اکنون آخوندهای ایران هم به آن اتکا داشته و دارند. پس راه حل چیست؟ از نظر من این مشکل را آذریها، بلوچها و عربها و.... هم در ایران دارند. تا هنگامیکه این مشکل حل نشده اتحاد ایران فقط با کشتار و خونریزی ممکن است و این توحش تا کنون تاریح سیاهی برای ایران رقم زده است. تاریخ شاهان و اسلام در ایران تاریخ بیرحمی، دیکتاتوری و استبداد و عدم منطق مدرن و انسانی بوده است. تا هنگامیکه حقوق مساوی شهروندان ایران و هر جای دیگر این جهان عملی و قانونی نشود و فرهنگ مردم بر این مبنا ساخته نشود ما با تفرقه قومی، ناسیونالیستی و نژادی و... مواجه هستیم. تا هنگامیکه شهروندان نتوانند با رای و نظر خود حاکمان را تعیین و عزل کنند ما همچنان با استبداد و عقب ماندگی دست به گریبان هستیم. تا هنگامیکه هویت انسانی جای تعصب و هویت کاذب ملی، قومی و مذهبی و... را نگیرد ما اسیر فرهنگ و سیاست ماقبل مدرن این سر زمین هستیم. کسی که به تاریخش افتخار میکند و متوجه نیست تاریخ ایران تاریخ حاکمان بیرحم و مستبد علیه محکومان و محرومان بوده است ما با چنین افکار و آدمهای ماقبل مدرن نمیتوانیم به نتیجه درستی برسیم. ابتدا لازم است همگی یا بخش قابل توجهی از الیت آن جامعه بدون تعصب عهد عتیقی به قرن بیست و یکم تشریف بیاروند و با فرهنگی مدرن و مستدل با هم به چاره درد بپردازیم. راستش را بخواهید چاره درد کار سختی نیست که حقوق مساوی برای همه شهروندان تامین بشود. سختی آنجا آغاز میشود که فرهنگ حاکم و قدرت حاکم مانع اجرای این امر ساده است. اگر روزی در قانون اساسی آن مملکت نوشتند دین از دولت و قانون و قضاوت و آموزش و پرورش جدا است و همه شهروندان خارج از انتسابشاب به ملیت و مذهب و نژاد و... برابرند. آن وقت میشود امیدوار بود که جامعه ما هم قدم در راه تمدن انسانی گذاشته است. تا وقتی که این اتفاق نیفتاده است ما ناچار به جدال با طبقات حاکم و فرهنگ عقب مانده حاکم خواهیم بود.
پاسخحذف